۱۳۸۹/۰۱/۱۵

فارسی کردن برچسب‌ها در فایلهای eps

بسیاری از ما ممکن است نمودارهای خود را با ابزاری مانند MATLAB و در قالب eps ذخیره نماییم. فارسی کردن برچسب نمودارهای با قالب eps یکی از معضلات تهیه مستندات فارسی و منجمله پایان‌نامه‌هاست.
برای رفع این مشکل من راه‌حلهایی را در این پســــــــت از تالار گفتگوی پارسی‌لاتک پیشنهاد نموده‌ام که آنها را در اینجا نیز ذکر می‌کنم:

۱- اگر فقط فایل eps را دارید: با استفاده از Eps2pgf که مثال و لینک دانلود آن در اینجــــــــــا هست، فایلهای eps خود را به pgf تبدیل نمایید و سپس در فایل تولید شده:
  • آنرا به یونیکد تبدیل نمایید (مثلاً با ++Notepad).
  • عبارات لاتین خود را با معادل فارسی آنها جایگزین نمایید.
  • pgfpicture، را با tikzpicture عوض کنید.
  • دستورات \textsf را حذف نموده و یا به textbf تغییر دهید.
پس از آن فایل pgf را با input داخل محیط figure قرار دهید.
برچسب های شما در خروجی سند زی‌پرشین، فارسی خواهند بود.

۲- اگر MATLAB مولد eps شما بوده و می‌توانید دوباره اجرا کنید،‌ از matlab2tikz برای تولید خروجی tikz به جای eps استفاده کنید. البته برچسب‌ها را باید خودتان فارسی کنید و نیاز به تغییر فایل matlab2tikz هم هست که من با اجازه صاحبش برای خودم تغییر داده‌ام که با نسخه‌های قدیم MATLAB کار کند، ولی با نسخه‌های جدید آن (۲۰۰۸ به بعد) ظاهراً مشکلی وجود ندارد.

۳- اگر با MATLAB یا برنامه دیگری eps را تولید کرده‌اید و قادر به اجرای مجدد هستید، به نحوی برنامه خود را تغییر دهید که مستقیماً کد tikz برای رسم نمودارها را تولید نماید و سپس از نمودارها در لاتک استفاده کنید. اگر برنامه شما توان تولید خروجی فارسی را داشته باشد که فبها وگرنه باید مثل بالا به صورت دستی عبارات لاتین را با معادل فارسی آنها جایگزین نمایید.

هیچ نظری موجود نیست: