۱۳۸۸/۱۲/۱۷

ابزار مدیریت مراجع Mendeley


چند روز پیش با Mendeley که یک برنامه رایگان مدیریت مراجع است آشنا شدم. من از ابزارهای دیگر مدیریت مراجع که لیستی از آنها به همراه مقایسهٔ آنها را می‌توانید در اینجــــــــــــــــــــا ببینید، استفاده نکرده‌ام ولی از این خیلی خوشم آمد. چرا؟
  1. خیلی خوش‌دست است. یک فایل مقاله را با ماوس روی آن می‌کشی، اطلاعات آن را از خود مقاله در می‌آورد؛ اگر نشد با یک کلیک از اینترنت می‌گیرد.
  2. مشخصات مقاله برای ارجاع در مقاله را با قالب‌های بسیار گوناگون، برای استفاده در Microsoft Wrod و یا LaTeX به راحتی در اختیار ما می‌گذارد (پشتیبانی از EndNote, BibTeX ).
  3. هم نسخه Desktop را دارد و هم می‌توان یک حساب در سایتش داشت که به راحتی با هم Sync می‌شوند. لذا مراجع ما از روی اینترنت هم قابل دسترس است.
  4. امکان داشتن گروههای مختلف، مثل گروه مقالات تالیف شده توسط خودمان را به ما می‌دهد.
  5. لینک مقاله در روی دستگاه در کنار نام مقاله قرار می‌گیرد و می‌توان مقاله را به سایتش هم آپلود نمود (حداکثر ۵۰۰ مگابایت)
  6. مقالات را می‌توان بر اساس نام مؤلف، نام محل نشر و ... دسته‌بندی نمود.
  7. بروز رسانی مقالات در صفحه شخصی آدم کار پردردسری است که با استفاده از Mendeley این کار به راحتی - و البته در سایت آن - انجام می‌پذیرد. اگر دوست داشتید Profile مرا در Mendeley ببینید، به اینجــــــــــــــــــــا مراجعه کنید.
برای دیدن سایر ویژگیهای این نرم‌افزار به جز سایت آن، ویکی‌پدیا را هم ملاحظه فرمایید.

۱ نظر:

امیرمسعود گفت...

خیلی ممنون به خاطر معرفی این نرم افزار بسیار مفید. من در لینوکس با برنامه‌ای به نام Referencer کار می‌کنم که مثل همین برنامه اطلاعات مرجع را از اینترنت می‌گیرد. همچنین می‌توان مرجع‌ها را دسته‌بندی کرد (با tag). ولی دیگر ویژگی‌هایی را که گفتید ندارد.