۱۳۸۸/۰۱/۲۳

تفاوت اندازهٔ فایل pdf خروجی LaTeX و XeLaTeX

در آماده‌سازی یک مقاله انگلیسی که شامل تصاویر زیادی با فرمت eps بود از XeLaTeX استفاده نمودم و حجم pdf تولیدی ۱.۹۶۶ مگابایت شد. برای کم شدن حجم آن برخی تصاویر را تبدیل به jpg نمودم و دوباره با XeLaTeX خروجی را بدست آوردم. این دفعه اندازهٔ pdf خروجی ۱.۳۹۵ مگابایت شد. در مرحلهٔ بعد با همان تصاویر eps و استفاده از LaTeX برای پردازش فایل TeX به حجم ۴۷۱ کیلوبایت رسیدم !!!

اگر کسی می‌داند علت چیست به من هم بگوید.
ضمناً در مرحلهٔ آخر، از آنجا که LaTeX تصاویر jpg را نمی‌پذیرد از eps استفاده کردم.

جواب مسئله را آقای وفا خلیقی که بسیار در لاتک متبحر هستند و توسعه دهندهٔ اصلی زی‌پرشین نیز می‌باشند دادند:
«در LaTeX شما فقط از فونتهای rfm استفاده می‌کنید اما در XeTeX شما از فونتهای ttf استفاده می‌کنید و چیزهای دیگیری مانند چگونگی چسبیدن حروف به هم و غیره که توسط موتور XeTeX در ینیکد انجام می‌شود این کار قیمتی دارد و قیمت آن هم سرعت، حافظه و البته حجم زیادتر است. »

۲ نظر:

وفا خلیقی گفت...

در LaTeX شما فقط از فونتهای rfm استفاده می‌کنید اما در XeTeX شما از فونتهای ttf استفاده می‌کنید و چیزهای دیگیری مانند چگونگی چسبیدن حروف به هم و غیره که توسط موتور XeTeX در ینیکد انجام می‌شود این کار قیمتی دارد و قیمت آن هم سرعت، حافظه و البته حجم زیادتر است.

ناشناس گفت...

البته منظورم tfm بود ولی اشتباهاً rfm نوشته‌ام. استفاده از XeTeX نسبت به تک سرعت کم‌تر، استفاده حافظهٔ بالاتر، حجم بالاتر فایل را داراست.