۱۳۸۸/۰۱/۲۲

دو توصیه برای مقابله با ویروس‌ها

آقای سیدرضی علوی‌زاده در وبلاگ خود دو توصیه برای مقابله با ویروسها نوشته است که آنرا عیناً در اینجا می‌آورم:
دو نکته رو اگر همیشه انجام بدید می توانید تا حد زیادی از نفوذ ویروسهایی که از طریق فلش‌ها و حافظه‌های قابل حمل وارد ویندوزتون می شوند، جلوگیری کنید:

1) یادتون باشه همیشه فلش‌ها و حافظه‌های قابل حمل را با دابل کلیک موس یا کلیک سمت راست و انتخاب open یا explore باز نکنید و در عوض از آدرس‌بار فلش خود را انتخاب و باز کنید یا اگر مثلا فلش‌تان ‎x:‎ است با تایپ ‎x:‎ در آدرس‌بار و زدن Enter وارد فلش‌تان شوید.

2) در مسیر ریشه فلش‌تان و حتی در کل پارتیشن‌هایتان فولدری با نام autorun.inf ایجاد کنید و فایلی صفر بایتی مثلا یک new text document.txt در داخل فولدرهای autorun.inf ایجاد کنید.

رعایت این دو نکته تا حد زیادی جلوی ورود ویروسها به ویندوزتان را خواهد گرفت.

با استفاده از برنامه TweakUI می‌توان جلوی اجرا شدن خودکار Autoplay را گرفت. کافیست در این برنامه به قسمت MyComputer/AutoPlay/Drives رفته و تیک درایوهای مورد نظر را بردارید. البته با تجربه‌ای که قبلاً داشته‌ام فقط با حسابهای Admin در ویندوز XP کار می‌کند و با حسابهای Limited مشکل دارد حتی اگر آنرا از طریق Admin نصب کنید یا حساب را Admin کنید بعد Limited.

با این حال به‌نظرم مزیت روش دوم آقا سیدرضی نسبت به برنامهٔ فوق این است که حافظهٔ سیار شما در هنگام اتصال به دستگاههای آلوده از برخی ویروسها در امان خواهد بود. حرفم را پس می‌گیرم. فلش من حتی با ترفند فوق هم ویروس گرفت و فایل Autoplay و میانبر NewFolder روی آن ایجاد شد.

۲ نظر:

امیرمسعود گفت...

می‌دانم که کلیدهایی در رجیستری ویندوز هست که اجراشدن یا نشدن autorunها را خاموش و روشن می‌کند. اگر این کلیدها را بیابیم و خاموش کنیم، مشکل این نوع ویروس‌ها حتی برای بی‌تجربه‌ها هم حل می‌شود.

محمود امین طوسی گفت...

حرف شما درست است. خود من هم مدت زیادی است که با توصیه آقای علیرضا صابری از برنامه TweakUiPowertoySetup.exe به این منظور استفاده می‌کنم. چون فرصت توضیح روش کار آنرانداشتم درباره آن چیزی ننوشتم. همچنین در تجربه‌ای که قبلاً داشته‌ام فقط با حسابهای Admin در ویندوز XP کار می‌کند و با حسابهای User مشکل دارد حتی اگر آنرا از طریق Admin نصب کنی یا حساب را Admin کنی بعد User!!!