۱۳۸۹/۰۳/۰۲

نسخهٔ ۲ افزونهٔ پیوست منتشر شد (Attachments 2.0)

قبلاً در این پست افزونهٔ پیوست را که برای سنجاق نمودن فایل به مطالب سیستم جوملا استفاده می‌شود معرفی کرده بودم. اخیراً آقای جاناتان کامرون نسخهٔ دیگری از آن با قابلیت‌های جدید عرضه نموده‌اند. این افزونه و فایلهای فارسی آن (برای جومفا) را می‌توانید از اینجـــا دانلود نمایید. قابلیت‌های اضافه شده به این نسخه به قرار زیرند:
Release 2.0 is major update.  Attachments 2.0 has been significantly
     refactored and enhanced.  It adds many new features and improvements
     including simplified installation, ability to "attach" URLs, improved
     options to control where attachments are displayed, files are saved in
     separate directories (no more prefixing!), more flexibility to "Who can
     see" and "Who can update" options, unicode handling in filenames,
     significant improvements in the adminstrative back end, and a new
     capability to add attachments to content items other than articles (with
     additional plugins).

خدایا شکرت که به ما نعمت اسلام رو دادی


عنوان این پست را از متن این پست آقای بازرگان گرفته‌ام که دقیقاً مرا به یاد دیدارم از معبد لانگ‌هوآ (Long Hua) در جنوب غرب شانگهای انداخت که حدود دو سال پیش رفته بودم. گرچه که تا حالا بیشتر مطالب این وبلاگ مرتبط با کامپیوتر بوده است اما گذاشتن چنین مواردی خالی از لطف نیست.
مطابق قانون دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت، هر دانشجوی دکترا برای داشتن مجوز دفاع باید حداقل دو مقالهٔ ISI و یک ارائه مقاله در خارج داشته باشد که من هم به کنفرانس Life System Modeling and Simulation برای ارائهٔ یکی از مقالاتم رفته بودم.
عکس زیر تصویر ورودی معبد را نشان می‌دهد که برای ورود باید بلیط می‌گرفتی .


آقای بازرگان اشاره کرده بودند که «... یه ذکرهایی می گفتن و چند تا رکوع می کردن...»، من از برخی حرکات زائرین معبد فیلم‌هایی گرفته بودم که دوتا را جهت تکمیل صحبت آقای بازرگان و دیدن دوستان در اینجا می‌گذارم:



این چند عکس زیر هم مربوط به داخل معبد است که در برخی از آنها نحوه عبادت آنها دیده می‌شود. با دیدن این صحنه‌ها دقیقاً مانند آقای بازرگان باخود گفتم: «خدایا شکرت که به ما نعمت اسلام رو دادی»






اگر مایلید اطلاعات بیشتری در مورد برخی سنتهای چینی‌ها در معابدشان داشته باشید پست فوق‌الذکر آقای بازرگان را ببینید.

۱۳۸۹/۰۲/۲۷

برنامه کنترل بازبینی Mercurial

در ابتدا سالروز شهادت حضرت فاطمهٔ زهرا (سلام الله علیها) را تسلیت عرض می‌کنم.

من مدتی است که از SVN برای نگهداری تاریخچه تغییرات برخی فایلهایم استفاده می‌کنم. قبلاً در این پست در مورد مشکل جابجايی Repository این برنامه نوشته بودم. اخیراً آقای خلیقی مرا با Mercurial که یک Revision Control Software توزیع شده است آشنا کرده است. SVN و Mercurial تفاوتهایی دارند که شاید مهمترین آن متمرکز بودن اولی و توزیع شده بودن دومی باشد. (برای مقایسهٔ برنامه‌های مختلف کنترل نسخه و منجمله این دو برنامه این صفحه از ویکی‌پدیا را ببینید).

در همین چند ساعتی که نصبش کرده‌ام، از Mercurial بیشتر خوشم آمد، جدا از اینکه امکان کار با تک‌تک فایلها را می‌دهد و همچنین تفاوتهای نسخه‌های مختلف فایل نشان داده می‌شود، به سبب ماهیت توزیع شده بودن آن، مشکلی که در پست قبل گفته بودم در اینجا وجود ندارد. به راحتی می‌توان با یک clone یک نسخه کامل از یک مجموعه را از هر جایی داشت.

و اما لینکهای دانلود: این Mercurial و این هم رابط گرافیکی آن.
همچنین سایت Bitbucket به صورت رایگان میزبان فایلهای شماست که دسترسی با فایلهایتان از هر جایی را میسر می‌سازد. به عنوان نمونه می‌توانید فایلهای مربوط به استیلهای فارسی مراجع در زی‌پرشین را در این قسمت از Bitbucket ببینید.

یک توضیح مختصر برای شروع به کار:
اگر رابط کاربری آنرا هم نصب کرده باشید خیلی راحت است. روی شاخه محتوی فایلهای پروژهٔ خود (مثلا myProject) ، کلیک راست کرده، از منوی TortiseHG گزینه Create Repository Here را انتخب می‌کنید. حال فایلهایی از این شاخه که می‌خواهید کنترل شوند را انتخاب نموده، از گزینه‌ها HD Add Files را انتخاب نموده و پس از آن Commit را انتخاب می‌کنید. یک توضیح (مثلا Initial Commit) نوشته و دکمه Commit را می‌زنید.
اکنون مخزن شما به صورت محلی آماده است.
پس از ایجاد حساب در bitbucket، یک مخزن مثلا با نام myProject ایجاد کنید.
روی شاخه myProject دستگاهتان کلیک راست کرده و HG Repository Explorer را انتخاب کنید. از منوی synchronize گزینه Configure path را انتخاب کنید. گزینه synchronize را انتخاب و دکمه Add را زده و مشخصات مخزن خود روی سایت را وارد کنید. حال دکمه سبز روبه بالا با یک خط بالاش (Push) را می‌زنید و فایلها به سایت متقل می‌شوند.

این همه دنگ و فنگ مربوط به اولین بار است. در سایر دفعات برای ارسال تغییرات به مخزن محلی کافیست Commit کنید و سپس برای ارسال تغییرات به سرور Push کنید.

اگر رابط کاربری را نصب نکرده‌اید با دستورات خط فرمان هم می‌شود این کار را کرد (به نقل از آقا سیدرضی):
به فرض حسابی در bitbucket ساخته‌اید؛ ابتدا در ترمینال دستور زیر را وارد کنید:
hg clone http://bitbucket.org/youraccount/myProject
در پوشه جاری شما یک پوشه با نام myProject ایجاد می‌شود. حالا تمام فایل‌های کار خود را در این پوشه جدید کپی کنید و دستورات زیر را در ترمینال اجرا کنید:
cd myProject
hg add
hg ci -m "your description for this commit (Initial Commit)"
hg push


داشتن سرور الزامی نیست. تاریخچه در خود شاخه نگهداری می‌شود.

یک کپی از مخزن را در هر جا و منجمله یک هارد اکسترنال نیز می‌توانید داشته باشید.
کافیست TortoiseHG Clone را انتخاب و مسیرهای مبدأ و مقصد را مشخص کنید تا یک کپی در مقصد ایجاد شود.
اگر در مقصد فقط می‌خواهید یک کپی از مخزن (مثلا به عنوان پشتیبان) داشته باشید گزینه do not update the new working directory را انتخاب کنید. در این حالت فایلهای مخزن شما در مقصد باز نخواهند شد، اما قابل استراج هستند.

۱۳۸۹/۰۲/۲۴

جالب ترین خطای دید


با اینکه به خطای دید اعتقاد دارم ولی پذیرش اینکه در شکل روبرو دو مربع A,B همرنگ هستند برایم خیلی سخت بود و تا وقتی با نقاش ویندوز چک نکردم باورم نشد!!!
تصویر از وبلاگ آقای محمدی گرفته شده و در وبلاگ آقای فرهادی نیز به آن اشاره شده است.
برای خاطرجمع شدن به نظرات وبلاگ آقای محمدی یا این صفحـــه مراجعه فرمایید.