۱۳۸۹/۰۱/۰۷

چگونه در صفحات وب فرمول قرار دهیم؟

استفاده از تصویر فرمول، یک راه معمول برای درج فرمولها در صفحات وب است. سایتهای مختلفی هستند که دستورات لاتک فرمول موردنظر را از کاربر گرفته تصویر فرمول مربوطه را تولید و در اختیار ما قرار می‌دهند. این ســــایت یک نمونه جالب است که ابزاری هم برای درج دستور لاتک مورد نظر شبیه Equation Editor در میکروسافت ورد دارد که کار را برای کاربرانی که دستورات لاتک را نمی‌دانند بسی آسان نموده است.به عنوان نمونه تابع خطای زیر با استفاده از سایت مذکور و عبارت erf(x)=\frac{2}{\sqrt{\pi}}\int_0^xe^{-t^2}dt حاصل شده است:
مشکلی که چنین ابزاری دارند آن است که ارقام تولید شده توسط آنها انگلیسی است و نمی‌توان از آنها برای تولید فرمول با ارقام فارسی استفاده کرد. اخیراً در سایت پارسی‌لاتک با استفاده از زی‌پرشین این امکان فراهم شده است و هر کسی می‌تواند با وارد کردن فرمول لاتک، تصویر آنرا با ارقام فارسی داشته باشد. تصویر زیر همان رابطه فوق را با ارقام فارسی نشان می‌دهد:


۱۳۸۸/۱۲/۲۲

سورس فورج و تحریم ایران

من فایلهای jsMath که برای نوشتن فرمولهای ریاضی در صفحات وب بکار می‌روند و در سورس فورج هستند را نیاز داشتم.
از آنجا که مدتی است سایت SourceForge -که یکی از وب‌سایتهای میزبان پروژه‌های آزاد است - ایران را تحریم کرده است، نمی‌توانستم آنها را از آنجا دانلود کنم. آدرس لینک مستقیم را هم نداشتم که به گونه‌ای دیگر اقدام کنم. با جستجو در اینترنت متوجه شدم فایلهای مورد نظر من در سایت ژاپنی سورس فورج هم وجود داشته و قابل دانلود است. همچنین از این Mirror نیز قابل برداشت است.

اما به نظر می‌رسد همه پروژه‌های سورس‌فورج از سایت ژاپنی قابل دانلود نیستند. راه حلی پیشنهادی من برای دریافت پروژه‌های روی سورس فورج به قرار زیر است:
  1. نام پروژه دقیق موردنظر خود را از سایت اصلی سورس فورج استخراج کنید. مثلاً برای OpenCV، این نام opencvlibrary است.
  2. به این Mirror سورس فورج مراجعه نموده و پوشه‌ای که شامل حرف اول نام پروژه است - در این مثال o - را انتخاب نموده و تا رسیدن به فایل‌های موردنظرتان پیش رفته و دانلود کنید.
البته این کار فقط بدرد استفاه کنندگان می‌خورد و افرادی که پروژه‌های خود را روی سورس فورج گذاشته‌اند می‌توانند از راه حل پیشنهادی سورس فورج که در اینجا قید شده است استفاده کنند و یا سایت دیگری را برگزینند.

پ.ن ۱. به تازگی از طریق آقا میلاد خواجوی متوجه شدم که راه حل بهتری هم هست:
پیوند دانلودی را وارد این صفحه کنید، بهتون یک پیوند جدید برای بارگیری ارائه میده .
پ.ن.۲. راه حل دیگری هم آقای سیدرضی علوی زاده پیشنهاد کرده‌اند که از روش من ساده‌تر است:
یک روش هم این است که در صفحه دانلود قبل از اینکه صفحه تحریم نمایش داده شود لینک نوشته "direct link" را کپی کنید مثلا در مورد LaTeXDraw داریم:
http://downloads.sourceforge.net/project/latexdraw/latexdraw/2.0.8/LaTeXDraw2.0.8.zip?r=http%3A%2F%2Fsourceforge.net%2Fprojects%2Flatexdraw%2F&ts=1283179490&use_mirror=space
حالا در این لینک بجای "downloads" در ابتدای لینک عبارتی مثلا mesh.dl را اضافه کنید که mesh نام یکی از mirrorهای sourceforge است.
بعنوان مثال لینک بالا تبدیل می‌شود به:
http://mesh.dl.sourceforge.net/project/latexdraw/latexdraw/2.0.8/LaTeXDraw2.0.8.zip?r=http%3A%2F%2Fsourceforge.net%2Fprojects%2Flatexdraw%2F&ts=1283179490&use_mirror=space
و البته تر و تمیزتر آن به شکل زیر است:
http://mesh.dl.sourceforge.net/project/latexdraw/latexdraw/2.0.8/LaTeXDraw2.0.8.zip

۱۳۸۸/۱۲/۲۰

نصب OpenCV روی اوبونتو

برای نصب OpenCV -که مجموعه‌ای از توابع متن باز پردازش تصویر هستند-روی اوبونتو، به نحوی که بتوان مثالهای داخلش را اجرا نمود باید مراحل زیر را طی کرد:
  1. بسته‌های مورد نیاز آنرا نصب نمود. با استفاده از دستور زیر این بسته‌ها نصب می‌شوند:
    # apt-get install libavformat-dev libgtk2.0-dev pkg-config cmake libswscale-dev bzip2
    البته من فقط بسته‌های cmake و libgtk2.0-dev را نصب کردم.
  2. OpenCV را از سایتش دانلود نماییم. چون ظاهراً سایت سورس‌فورج به ما سرویس نمی‌دهد، آنرا از سایتی چینی گرفتم. البته می‌توان با wget آنرا به سایت دیگری کپی کرد.
    $ wget http://downloads.sourceforge.net/project/opencvlibrary/opencv-unix/2.0/OpenCV-2.0.0.tar.bz2
    یا به این پست من در مورد سورس‌فورج و تحریم ایران مراجعه کنید.
  3. سایر مراحل نصب به صورت کامل در اینجــــــــــــــــا توضیح داده شده است.
  4. برای کامپایل مثالها به صورت زیر عمل کنیم:
    cd samples/c/
    . build_all.sh
    ./facedetect
  5. برای کامپایل یک برنامه نمونه هم باید به صورت زیر عمل نمود:
    g++ `pkg-config opencv --cflags --libs` image-conversion.c -o image-conversion

۱۳۸۸/۱۲/۱۷

ابزار مدیریت مراجع Mendeley


چند روز پیش با Mendeley که یک برنامه رایگان مدیریت مراجع است آشنا شدم. من از ابزارهای دیگر مدیریت مراجع که لیستی از آنها به همراه مقایسهٔ آنها را می‌توانید در اینجــــــــــــــــــــا ببینید، استفاده نکرده‌ام ولی از این خیلی خوشم آمد. چرا؟
  1. خیلی خوش‌دست است. یک فایل مقاله را با ماوس روی آن می‌کشی، اطلاعات آن را از خود مقاله در می‌آورد؛ اگر نشد با یک کلیک از اینترنت می‌گیرد.
  2. مشخصات مقاله برای ارجاع در مقاله را با قالب‌های بسیار گوناگون، برای استفاده در Microsoft Wrod و یا LaTeX به راحتی در اختیار ما می‌گذارد (پشتیبانی از EndNote, BibTeX ).
  3. هم نسخه Desktop را دارد و هم می‌توان یک حساب در سایتش داشت که به راحتی با هم Sync می‌شوند. لذا مراجع ما از روی اینترنت هم قابل دسترس است.
  4. امکان داشتن گروههای مختلف، مثل گروه مقالات تالیف شده توسط خودمان را به ما می‌دهد.
  5. لینک مقاله در روی دستگاه در کنار نام مقاله قرار می‌گیرد و می‌توان مقاله را به سایتش هم آپلود نمود (حداکثر ۵۰۰ مگابایت)
  6. مقالات را می‌توان بر اساس نام مؤلف، نام محل نشر و ... دسته‌بندی نمود.
  7. بروز رسانی مقالات در صفحه شخصی آدم کار پردردسری است که با استفاده از Mendeley این کار به راحتی - و البته در سایت آن - انجام می‌پذیرد. اگر دوست داشتید Profile مرا در Mendeley ببینید، به اینجــــــــــــــــــــا مراجعه کنید.
برای دیدن سایر ویژگیهای این نرم‌افزار به جز سایت آن، ویکی‌پدیا را هم ملاحظه فرمایید.